Meny Stäng

Träna hemma

Att träna är någonting som gör gott för oss alla, vare sig vi vill gå ner i vikt, bygga muskler eller bara få en piggare kropp. Det har en mängd positiva effekter på oss både fysiskt och psykiskt.

Här följer ett axplock av vad träning gör med din kropp:

  • Du blir piggare och får en ökad energi
  • Du får ett starkare immunförsvar
  • Din sömn blir förbättrad
  • Din stresstålighet kan ökas
  • Du får en starkare kropp
  • Du minskar risken för en mängd olika sjukdomar
  • Du blir rörligare i kroppen och krämporna minskar
  • Din syreupptagningsförmåga ökar
  • Ditt kort- och långtidsminne blir förbättrat

Trots alla dessa positiva saker som träningen ger så är det fortfarande många som inte tränar sina kroppar. Det som sägs göra att många av oss inte tar tag och börjar träna är bristen på tid. Ofta väljer man kanske andra saker framför att bege sig till gymmet, eller så är det helt enkelt svårt att få tiden för träning mellan arbete, hushållssysslor, familj och andra saker.

Träna hemma

Att börja träna hemma kan därför vara ett enkelt sätt för att komma igång med sin träning på. Du kan då när du själv vill och känner för det köra en omgång utan att behöva lämna huset och kanske inför det ordna barnpassning eller liknande. Inte heller behöver du lägga ut dyra pengar på något gymmedlemsskap, utan kan faktiskt till en början endast träna med hjälp av saker som du kanske redan har i ditt hem.

Varför inte använda fyllda pet-flaskor som vikter eller ta hjälp av dotterns hopprep för att få upp flåset? Vet du inte vilka övningar du ska göra så finns det en hel del bra böcker att köpa hem, eller varför inte kolla in nätet där du kan hitta väl utformade videos som du kan ta hjälp av. När du sedan kommer igång med din träning och får in det som en rutin så kan du kanske fundera på att investera i en mer ordentlig utrustning, såsom till exempel en crosstrainer.

Att finna motivationen till att träna

Att ha ett gåband i hemmet kan göra dig mer motiverad till att faktiskt börja träna, då du kan göra det på dina egna villkor och när du själv har tiden för det. Varför inte kombinera din träning med andra saker som du har tänkt göra under dagen. Kanske hade du tänkt lyssna på en intressant podcast eller se det senaste avsnittet av favoritserien. Dessa saker behöver man inte sitta still för att göra, utan det fungerar utmärkt att träna samtidigt. Hoppa upp på gåbandet och kombinera nytta med nöje!

Utöver gåband så finns det en mängd andra redskap som du kan ha hemma för att underlätta din träning. Vanligast är att köpa sig ett hopprep eller en yogamatta som du kan använda för att utföra olika träningsövningar. Men är du inriktad på att komma igång ordentligt med din träning så är en träningsmaskin det som kan vara det rätta köpet för dig.