Meny Stäng

Crosstrainer

Att ha träningsmaskiner i sitt hem är någonting som många har haft under många år. Till en början var det vanligast att man hade ett löpband, promenadband eller kanske en motionscykel ståendes i något förråd som man kunde använda sig av då och då. Ett av de vanligaste träningsmaskinerna som folk idag väljer att köpa till sitt eget hem är en crosstrainer.

Det var år 1995 som maskinen känd vid namnet crosstrainer introducerades på marknaden. Ett annat namn för crosstrainern är även elliptisk träningsmaskin, men det förstnämnda är ändå det som idag används i folkmun när man pratar om den omtyckta maskinen. Namnet kommer ifrån att man vid användning av maskinen rör sina fötter i en elliptisk form. Samtidigt som man gör detta så rör man även på armarna i en rörelse som liknas vid stavgång. Detta gör att hela kroppen är i rörelse under din träning med en crosstrainer.

Bra för din hållning

Jämt emot en vanlig träningscykel där man kanske sitter med hukad rygg står man här med ståtlig rygg, vilket även gör gott för din hållning. Tack vare maskinens mjuka rörelser så tar träningen heller inte lika hårt på dina leder som vanlig löpning kan göra. Detta gör crosstrainern till ett utmärkt träningsredskap även för den som kanske lider av någon slags skada, eller endast behöver lättare rehabiliteringsträning.

crosstrainer

Vare sig du är erfaren av att träna eller är helt ny inom området så är crosstrainern en maskin som du kan använda dig av i din träning. Den passar mycket bra för alla åldrar och gör bra både för hjärtat och kroppens olika cirkulationsorgan. För den som är ute efter att gå ner i vikt så kan crosstrainern även här vara ett användbart redskap, just för att hela kroppen får sig en ordentlig träning vilket ger en ökad fettförbränning. En mycket bra träningsmaskin för dig som vill träna hemma.

Kombinera ihop egna träningsprogram

Eftersom att man själv kan reglera en hel del olika saker på sin maskin så kan man på ett enkelt sätt kombinera ihop egna träningsprogram som du kan utföra ihop med din crosstrainer. Enklast är att värma upp med några minuter i ett lugnt tempo, för att sedan köra olika intervaller där man med jämna mellanrum ökar och minskar på motståndet. Avsluta sedan ditt pass med en nedvarvning som du håller i normalt gångtempo. På de flesta nyare modeller kan man enkelt reglera motståndet på handtagen, vilket gör att du inte behöver avbryta din träning för att mixtra med maskinens inställningar.

En crosstrainer kan du träna på såväl hemma som på ditt närmaste gym. Om du under ditt träningspass vill använda dig av flera olika maskiner så kan crosstrainern vara en mycket bra maskin att utföra uppvärmningen av ditt pass på. Även om du besöker gymmet för ett pass gruppträning av någon form, så kan några minuter på crosstrainern vara givande innan du går in i salen. Vill du träna hemma så kan du köpa hem en crosstrainer antingen via nätet eller genom att besöka närmaste träningsbutik som kan hjälpa dig med detta. Leveranstiden kan ibland dröja, men när du väl får hem din maskin så är det väl värt väntan